ווישור ועמותת אור ירוק נאבקים בתאונות הדרכים

ווישור ועמותת אור ירוק חברו ביחד בשיתוף פעולה, למען מאבק בתאונות הדרכים. הצטרפו גם אתם ותירמו לטובת אור ירוק וביחד נילחם בתאונות הדרכים (כפתור ישיר בתחתית העמוד) או ליחצו כאן

הקטל בדרכים הוא נושא כאוב אך לא תמיד הסיכון בכבישים מוחשי דיו. חשוב לבחור רכב בטיחותי עד כמה שניתן על מנת להפחית את הסיכון לתאונת דרכים ופגיעה פיזית ונפשית במקרה של תאונה, ולבחירה כזו יש גם קשר ישיר להוזלת תעריפי הביטוח.

תעשיית הרכב התפתחה לאורך השנים ויצרני הרכב הוסיפו אמצעי בטיחות שנועדו להפחית את הסיכוי להתרחשות תאונה לצד אמצעים לחיזוק הבטיחות של הרכב גם אם חלילה תתרחש כזו.

כיצד בוחרים מכונית בטיחותית, כזו שגם תכלול אמצעים שיקטינו את ההסתברות לתאונה אך גם תפחית את הסיכון לנזק אם חלילה תתרחש כזו, כמובן לגוף אך גם לרכוש? מעבר לחשיבות המובנת מאליה של רכב בטיחותי, כדאי לדעת שאחד הפרמטרים שמשפיעים על מחיר ביטוח רכב החובה והביטוח המקיף הוא קיומן של מערכות בטיחות רכב שמסייעות בהפחתת ההסתברות לתאונות ומקטינות את הנזק שנגרם כתוצאה מהן. רמת הבטיחות של הרכב משפיעה הן על ביטוח החובה בשל הסיכוי המופחת לפגיעה פיזית חלילה בנוהג ברכב ובנוסעים אך גם על הביטוח המקיף שכן גם הסיכוי לנזק רכושי קטן.

רכב חדש מול ישן:

על פניו, ביטוח של רכב חדש אמור להיות יקר יותר מרכב ישן ששוויו נמוך יותר אך רכב חדש יהיה בדרך כלל בטוח יותר ממכונית ישנה וזולה שכן יכלול אביזרי בטיחות שלא היו קיימים בעת שיוצרו רכבים ישנים יותר. אם לא די בכך, המבנה של רכבים חדשים תוכנן כך שאם חלילה יעברו תאונה שתכלול התנגשות, יגיבו טוב יותר מרכבים ישנים ומבחני הריסוק שלהם ישיגו ציונים גבוהים יותר. חשוב לשים לב לא רק לשנת הייצור של הרכב אלא לשנת הייצור של הדגם שכן ככל שהדגמים מתחדשים הם כוללים אמצעי בטיחות והגנה חדשניים יותר להבדיל מייצור של רכבים חדשים מדגם ותיק.

מכונית גבוהה לאו דווקא בטוחה יותר:

הרבה אנשים מעדיפים לרכוש מכוניות גבוהות שמקנות תחושה בטוחה יותר, במיוחד למקרה של תאונה עם רכב נמוך יותר שכן אז פלג הגוף העליון פגיע פחות. מנגד, כשמדובר במכונית יחסית נמוכה, יותר קל לתמרן אותה במהירות בעת סיכון להתרחשות תאונה וחלילה, התהפכות של הרכב. מומלץ להתייעץ עם מומחי רכב ולא להניח שרכב גבוה בהכרח, יהיה תמיד בטיחותי יותר.

מערכות בטיחות לרכב

אביזרי בטיחות ברכב:

המודעות היום לקיומם של אביזרי בטיחות ברכב עלתה מאד. הנוסעים הוותיקים ודאי זוכרים שבחלק מהמכוניות הישנות מאד כלל לא היו חגורות בטיחות במושב האחורי וגם אם היו כאלה, לא תמיד הקפידו לחגור את הנוסעים מאחור. היום אין בכלל שאלה לגבי החשיבות של חגורת הבטיחות לכל היושבים ברכב. אביזרי הבטיחות מתחלקים לשני סוגים – בטיחות אקטיבית ופאסיבית. אביזרי בטיחות אקטיביים כוללים למשל מערכות שנועדו להתריע בפני סיכון לתאונה והן מצפצפות כאשר הרכב סוטה מהנתיב או מתקרב יותר מידי לרכב או לעצם אחר ואף מזהות הולכי רגיל ובעלי חיים שמתקרבים לרכב. מערכות מתקדמות יותר אף מתערבות בנהיגה ומבצעות בלימה בעת סכנה ולא רק מתריעות על הסיכון. היום כל רכב חדש כבר כולל בתוכו באופן מובנה את המערכות הללו, אך גם בעלי רכבים ישנים שלא יכולים או מעדיפים שלא לרכוש רכב חדש יכולים לרכוש מערכות אלו או חלקן (כגון מערכות FCW ו- LDW) ואף להנות כך מהנחות באגרת הרכב ולחסוך בעלות הביטוח. מערכות בטיחות פאסיביים כוללים בין היתר את כריות האויר שנפתחות באירוע התנגשות ורצוי לוודא שהרכב כולל לפחות שש כריות אויר. בנוסף, יש לשים לב אילו חגורות בטיחות יש ברכב ואם הן כוללות מנגנון שמקטין את הפגיעה האפשרית מהחגורה עצמה ומכריות האויר בעת התאונה. מערכת כזו נקראת מערכת מותחני חגורות הבטיחות.

מיקום לחצני הרדיו רלוונטי לבטיחות:

לנהגים יש מספר מסיחי דעת בעת הנהיגה, מלבד ילדים שזועקים לתשומת לב במושב האחורי. כך למשל, נהגים שמחליפים תחנות ברדיו בעת הנסיעה או מכניסים כתובת למכשיר ה-GPS או ל-Waze. רכבים חדישים יותר כוללים את אפשרות להגביר ולהנמיך את עוצמת הקול דרך ההגה עצמו ובמכוניות חדישות במיוחד יש אפילו סייעות קוליות שמאפשרות לבצע פעולות מסוג זה. כמובן שאחד ממסיחי הדעת הבולטים היום הם הטלפונים הסלולריים. רכבים חדישים כוללים מערכות מולטימדיה מתקדמות עם מסך רכב שעליו מותקנות אפליקציות כמו Waze וכן אפשרות לתת פקודות קוליות לחיוג לאנשי קשר. חשוב מאד להקפיד ולא להרים את מכשיר הטלפון או לשלוח הודעות בעת הנהיגה.

מערכות ABS ו-ESP:

בעת רכישת רכב משומש חשוב לוודא שהוא כולל מערכת ABS. המערכת הזו מופעלת כאשר היא מרגישה שהגלגל מסתובב לאט יותר ביחס לגלגל אחר, תופעה שמתרחשת בעת בלימה חזקה ומפעילה מנגנון שמפחית את לחץ הבלימה על הגלגל כך שהרכב ימשיך לבלום בקו ישר ואת המשך השליטה בהגה על ידי הנוהג בו. מערכת חיונית נוספת היא מערכת ESP שנועדה למנוע אובדן יציבות של הרכב במקרה של החלקה או סטייה פתאומית של הרכב.

תמריצי מס והטבות לבעלי רכבים בטיחותיים:

רכב בטיחותי יותר לא רק יאפשר ביטוח רכב זול יותר אלא גם עשוי להקנות הנחות במס. משרד התחבורה הישראלי ורשות המיסים מעודדים נסיעה ברכבים בטיחותיים ומעניקים הטבות והנחות למי שיתקין אמצעי בטיחות ברכבו. גם יבואני רכב זכאים להטבות מס על ייבוא רכבים בטיחותיים יותר. משרד התחבורה אף העניק ציוני בטיחות לרכבים על בסיס רמת האבזור שלהם ורכבים בעלי ציון גבוה מקבלים זיכויים והטבות ששווה לבדוק אותם דרך שיטוט מהיר באתר משרד התחבורה ורשות המיסים.

בשורה התחתונה, קיומן של מערכות בטיחות ברכב יכולה לחסוך עשרות אחוזים בעלות ביטוח רכב החובה והמקיף ביחס לרכבים שבהם לא קיימים אמצעי בטיחות מתקדמים.

ותמיד חשוב לזכור שלצד רכב בטיחותי חושב שנהיה גם נהגים זהירים ואחראים.

שתהיה לכם נסיעה בטוחה.