שנת 2018 מתקרבת אט אט לסיומה וזה הזמן לנסות ולהבין מה קרה בתעשיית הביטוח בשנתיים האחרונות, מה ומי הצליח יותר ומי הצליח פחות ולצד הנ"ל לנסות לתאר את הכיוונים והמגמות אליהן צועדת תעשיית הביטוח. שנת 2017 הייתה השנה בה תעשיית ה-Insurtech עשתה קפיצה ענקית בתודעה העולמית. חברות ביטוח החלו לשים לב לאותם סטרטאפים קטנים שהחלו לעבוד ב-2014-2016 ושהתוצרים שלהם הבשילו לגרסאות אותן ניתן לבחון בעולם האמיתי. מספר סטארטאפים עם גיוסי ענק של עשרות ומאות מליוני $ התפרסמו (כגון Lemonade, Next Insurance, Trove, metromile ועוד) וחלקן אף החל למכור פתרונות ביטוחים לעסוק ב-Customer Acquisition נמרץ בכדי להגדיל את נתח השוק ולהציג גדילה.

ב-2018 ניתן היה לקבל כבר מושג יותר אמפירי לגבי פעילותן של חלק מהחברות, ניתן היה לראות כי חלקן הגדול נמצא בתהליכי למידה והתפתחות (בעיקר נוכח תוצאות חיתום שליליות ו-Loss Ratio גבוה במאות אחוזים מזה של התעשייה המסורתית ) וכי הן בוחנות עדיין את המודלים העסקיים שלהן.

במקביל ניתן לראות כי השנה 2018 – כבר לא ניתן להתעלם ממהפכת הביטוח , חלק מהחברות המסורתיות אף הקימו יחידות חדשנות לטובת מעקב ושיתופי פעולה עם חברות ה-InsureTech, חלקן אף הקימו קרנות השקעה ייחודיות וייעודיות לטובת הנ"ל.

חמשת הגדולות

אחת השאלות הגדולות בתעשייה היא האם חמשת החברות הגדולות (המכונות חברות ה-FAANGs’ – Facebook, Apple, Amazon, Google) ייכנסו לתחום הביטוח כמבטחות, נתון שעלול לשנות לחלוטין את תעשיית הביטוח בעולם לאור השליטה שלהן במידע על לקוחות הקצה וביכולות השיווק והפרסום המקוונים. על פניו נראה שכרגע הן אינן מתכוונות להיות מבטחות אבל הן בהחלט מעוניינות לספק פתרונות ביטוחיים ללקוחותיהן.

לא מעט חברות סטארטאפ ייכשלו בהבנה שלהן את עולם הביטוח המורכב. בביטוח חייבים להבין ואם רוצים שהשינוי מעבר להיותו מושתת על טכנולוגיה גם יצליח (בהיבט של חיתום, תביעות…) – יש לבצע שת"פ עם החברות המסורתיות או אנשים שהגיעו משם. חברות שיישימו דגש על שינויים ושיפורים בממשק המשתמש (UI/UX) ובכל הקשור ל-Front-End, עתידות להצליח בטווח הקצר אבל באמת לחולל מהפכה בשוק.

בשלות טכנולוגית

חברות InsureTech רבות הניחו ובצד מסויים כי פתרונות סביב IOT , מכוניות ללא נהג, התנהגות וחיזוי – יהיו לעזר בתעשיית הביטוח. נראה שעד כה הפתרונות הללו לא באמת אומצו על ידי חברות הביטוח אך ככל שעובר הזמן ונאספים נתונים שניתן לנתח וללמוד מהם – נראה כי הנ"ל יהפוך להיות יותר ויותר יישים ומשמעותי הן בשלב החיתום של הלקוח והן בשלב ניהול התביעות וגילוי הונאות פוטנציאליות.

בנוסף, מעבר מהתמקדות במודלים חדשים (למשל בתהליך ההפקה, חיתום, תפעול) כמו שעושות חברות כמו Metromile (מחיר על בסיס מרחק נסיעה) , Trove (תמחור על בסיס שימוש) לשינוי משמעותי תוך למידת התנהגות ורצון הלקוח ומתן פתרונות דינאמיים משתנים (כגון Peakko -Adaptive & Elastic Insirance ) – יוביל למהפכה של ממש בתעשייה המיושנת.

 ענפי ביטוח חדשים ייכנסו לעולם החדשנות

החלק הארי של עולמות התוכן בהן קיימים נסיונות להתחדשות בעולם הביטוח נע סביב ה-P&C (דירות, רכב, אופנועים…) , הבריאות וענפי הנישה (כגון ביטוח חיות, חסכון, ביטוח הלוויות, ביטוח אחריות מקצועית…). נראה כי כניסה לעלמות של הביטוח המסחרי והתעשייתי (מאות מיליארדי $ בפרמיות שנתיות) ושימוש ביכולות מתקדמות כגון Deep Learning , Blockchain, AI וניתוח מעמיק באמצעות Big Data –  היא כבר לא מילה גסה. מעבר לביטוח מסחרי, קיימים לא מעט ענפי ביטוח חדשים שעדיין נמצאים בשלב הבנה והגדרה (למשל ביטוח סייבר – Cyber Insurance ).

מעבר  מ-Transformative ל-Disruptive בעולם הביטוח   

מהפכת הביטוח נכון להיום היא בעיקר טרנספורמטיבית ולא באמת מהפכה שמשנה / משבשת את פני התעשייה. מעבר מהתמקדות של חברות ה-InsureTech בעיקר ב-Front End לטובת ייעילות והשתפרות בליבה הביטוחית (חיתום, תמחור, ניהול תביעות ,ניהול סיכונים )  לצד שימוש בטכנולוגיית Blockchain ובעיקר בכל מה שקשור לניתוח ושימוש במידע הביטוחי (Insurance Data)– יוביל לשיפור משמעותי וחסר תקדים בתעשייה המגלגלת מעל 5 טריליון $ בשנה. שיפור תפעולי אפילו באחוזים בודדים בכזו תעשייה – עשוי להביא לשינוי משמעותי שיתורגם לטובת לקוחות הקצה כבר בשנה הקרובה.

התפעול ייעשה יותר נוח

זה לא סוד שהתפעול בחברות הביטוח המסורתיות גוזל חלק גדול מהפרמיה, מייצר לעיתים אינטראקציה בעייתית מול לקוחות הקצה והסוכנים ומסרבל את כל תהליך הפקה, גביה וסילוק התביעות. יכולות טכנולוגיות מתקדמות מאפשרות לבצע אוטומטיזציה לחלק גדול מהתהליכים הנ"ל ויאפשר מימוש של Intelligent Process Automation  ומודלי תפעול והפעלה חדשים המושתתים על אותן טכנולוגיות ובסופו של יום ישפיעו על גודל צוותי התפעול, יעילות תהליכים מורכבים, תמחור מדוייק וזול יותר למוצרים הביטוח,  זמני תגובה ושירות מוצלח יותר ללקוחות הקצה והגדלת שולי הרווח . לפי דוח שחברת מקנזי (McKinsey) פירסמה עולה כי חברות שיישמו את ה- Intelligent Process Automation  , זכו לתוצאות מרשימות : 5-%-70% מהתהליכים התפעוליים מוכנו והפכו לאוטומאטיים, הנ"ל תורגם לחסכון תפעולי של 20%-30% בכל שנה, צמצום בזמני ריצה של 50%-60% של תהליכי ה-STP.

חברות מסורתיות שלעיתים מתקשות לממש את הנ"ל בשל מערכות לגאסי מיושנות, לא יוכלו להשתפר תפעולית וחלק אף יחל להעביר פעילויות תפעוליות לגורמים חיצוניים.

חיתום חכם, חיתום מואץ (Smart & Accelerated Underwriting)

שימוש בנתונים חכמים, במידע התנהגותי על הלקוח ובפתרונות אנליטיים – והוספת מקורות נתונים חדשים לתהליך החיתום (כולל מידע קונטקסטואלי, גנומיקה, אפיגנומיקה, מודלים מנבאים ותוכנות זיהוי פנים) ומנועי חיתום מבוססי-כללים כדי להפוך את תהליך החיתום לחיסול ולבטל חיכוך לצרכן. סין עברה למעשה לחלוטין למערכות חיתום אוטומטיות, כאשר כ 95% מהפוליסות נחתמו ונותחו באופן אוטומטי, ו -5% הנותרים מחייבים התערבות ידנית מוגבלת. התוצאה הייתה מופחתת באופן דרמטי עלויות, אשר מועברים לצרכנים כדי להפחית את הפרמיות, להגדיל את שקיפות התמחור ואת ערך גבוה יותר עבור הדולר הפרמיה שלהם.