בקצרה לחסרי הסבלנות:
- נזקי הטבע ברחבי העולם והולכים ונהיים קיצוניים יותר ברקע משבר האקלים
- ישראל איננה חסינה מנזקי טבע בדגש על שיטפונות, סערות, סופות ברד ואפילו רעידות אדמה
- בחורף הקודם התמודדה גוש דן עם נזקי שיטפונות כבדים שגרמו לרכבים רבים לשוט בנהרות של מים
- נהגים רבים מוותרים על ביטוח הרכב המקיף בשל מחשבה כי יוכלו לחיות עם פגיעות פח פה ושם
- ביטוח הרכב המקיף מעניק כיסוי מלא לנזקים שנגרמו לרכב בגין נזקי טבע כמו סערות והצפות
- בשנים האחרונות מזג אויר קיצוני הוביל בישראל להצפות שגרמו לרכבים רבים לצאת מכלל שימוש
- קיומו של ביטוח רכב מקיף מלא או חלקי יעניק שקט נפשי לנהגים במצב הלא נעים שבו הם קמים בבוקר לרכב שכוסה במים בעקבות הצפה של נזקי סערה
- ההחלטה להסתפק בביטוח רכב צד ג' בלבד משמעותה: כיסוי רק בגין נזקים לרכוש שנגרמו לצדדים שלישיים ולא לרכב המבוטח.
רעידת האדמה שהתרחשה בסוף אוקטובר בעיר איזמיר שבתורכיה, עיר הנמל החשובה במדינה, הזכירה גם לנו בישראל הקטנה שאסונות טבע מתרחשים לאו דווקא במדינות אקזוטיות רחוקות. בשנה החולפת התרחשו ברחבי העולם אסונות טבע רבים שפחות דוברו בצל מגפת הקורונה שמרכזת את תשומת הלב העולמית.
חשוב להדגיש כי בישראל מי שרוצה לרכוש כיסוי ביטוחי לרכב בגין רעידות אדמה נדרש לבקש הרחבה מיוחדת לפוליסת ביטוח הרכב המקיף, שכן היא אינה כלולה בפוליסה הסטנדרטית.
אוסטרליה מתמודדות עם גל שריפות כבר החל מאוקטובר 2019 ברקע בצורת ארוכה שמאפיינת את המדינה. השריפות השתוללו במשך חודשים עד הכרזת מצב חירום בקווינסלנד ביבשת ובניו סאות' ווילס בחודש נובמבר אשתקד. השריפות שקיבלו את הכינוי הלא מחמיא "הקיץ השחור" נחשבות לאחד מנזקי הטבע החמורים והגדולים שהתרחשו ביבשת והביאו להרס של 9,000 מבנים ו-400 מתים.
בתחילת ינואר החל מבול שגרם להצפות נהרות ולשיטפון שכיסה את ג'קארטה, בירת אינדונזיה וסביבותיה לחלוטין. בפיליפינים התפרץ הר געש, התפרצות שהובילה לפינוי מעל 3 מיליון איש מבתיהם, כאשר ההתפרצות האחרונה של אותו הר געש התרחשה 43 שנים קודם. באזורים רבים בעולם התרחשו בחודשים האחרונים רעידות אדמה בדרגות רעש גבוהות של מעל 6 בסולם ריכטר ובכלל זה בג'מייקה, רוסיה, סין ותורכיה והובילו לנזקים עצומים ברכוש ובחיי אדם.
הארבה שעליו אנחנו נוהגים לקרוא מידי שנה בהגדה של פסח מחולל שמות ביבולים ברחבי דרום אסיה, הודו, אפריקה והמזרח התיכון, בהיקפים שלא נראו במשך 26 שנה כשלפי הערכות, ההתחממות הגלובלית מייצרת בית גידול נוח לטפילים הללו.
משבר האקלים מקצין את אירועי הטבע, החל מבצורות שמובילות לשריפות ועד לשיטפונות שמביאים להצפות ענק לרכבים ולדירות, מזג האויר הופך ליותר קיצוני ובהתאם להרסני ומסוכן יותר. ישראל כמובן איננה חסינה לנזקים כמו שיטפונות, סערות, ברד ואפילו רעידות אדמה. רבים מתושבי גוש דן עוד זוכרים את החורף האחרון שבו התעוררו לבוקר חורפי רק כדי לגלות שהרכב שלהם שעמד בחניה שקע תחת נהרות של מים.
בתחילת 2020 מזג האויר הקיצוני שהתרחש בארץ הוביל לנזקים שהוערכו במאות מיליוני שקלים בעיקר בשל הצפות שגרמו לרכבים רבים לשקוע תחת כמויות המים. החל משנת 2006 רוב הרכבים עובדים עם מערכת מחשוב שמובילה לכך שברגע שהם מוצפים במים מערכת החשמל שלהם נהרסת בנזק, שלא פעם אינו בר תיקון ובשילוב עם נזקי חשמל וסכנת קורוזיה הרכב הופך ל"טוטאל לוס". סופות ברד כבדות שלא פסחו גם על החורף הישראלי עלולות להוביל גם הן לנזקים לרכבים, בעיקר של גגות הרכב ולפגיעה משמעותית בערך הרכב.
לא מעט נהגים מוותרים על ביטוח הרכב המקיף (רכב רכוש) במחשבה כי הרכב שלהם ממילא לא שווה הרבה ופחות חשוב להם אם יספוג איזו מעיכה קטנה פה ושם, אך הם לא בהכרח מודעים לכך שביטוח מקיף מעניק באופן מובנה פיצוי גם בגין נזקי טבע כמו הצפות ושיטפונות, סופות ברד ועוד שמובילות לנזק רכוש מהותי שאינו בהכרח בר תיקון. כאמור, כיסוי לרעידת אדמה אינו כלול בפוליסת הסטנדרטית, אך ניתן לרכוש כהרחבה נפרדת תמורת כמה שקלים בודדים לחודש.
חשוב להדגיש כי הכיסוי הביטוחי הקיים למי שרוכש ביטוח רכב מקיף חל בין אם נזק הטבע התרחש תוך כדי נסיעה ובין אם הרכב עמד בחניה שהוצפה. כמובן שמקרים של מזג אויר סוער גם מגבירים את הסיכון להתרחשות תאונות בעת נהיגה, וזאת למרות שבמצבים אלו הנהגים נוטים להיזהר משמעותית יותר במהלך הנהיגה.
יש לקחת בחשבון שנזק לרכב כתוצאה מנזקי טבע אינו דומה לפגיעת פח שאפשר לחיות איתה. אירועי הצפה יכולים להוביל לנזק למנוע הרכב, להרס הריפוד וכאמור פגיעה במערכת החשמל של הרכב שיכולה להביא למצב שלא ניתן יהיה לתקנו ובמקרים רבים הרכב הופך ללא שמיש ('טוטאל לוס'). במצבים של מזג אויר קיצוני חשוב מאד להחזיק גם בהרחבה ביטוחית שתאפשר את גרירת הרכב למוסך ("שירותי דרך וגרירה"), אפילו במקרים שיש רק קושי להתניע את הרכב בגלל נזקי גשם או טמפרטורה נמוכה שגורמת לקריסת מצברים שנמצאים בסוף דרכם.
-
האם לבטח את הרכב שלי בביטוח מקיף או בביטוח צד ג' בלבד?
ביטוח מקיףביטוח צד ג'על שאלה זו תוכל רק אתה לענות... אולם, לרוב נהוג לבטח כלי רכב ישנים רק בביטוח צד ג'. חשוב לדעת, כי ביטוח מקיף הינו ביטוח רחב יותר המעניק כיסוי לרכב עצמו כתוצאה מהסיכונים המכוסים בפוליסה, וכן נזקים לרכוש צד שלישי עד לגבול האחריות הנקוב במפרט. ביטוח צד שלישי מוגבל לחבות (אחריות) לנזקי רכוש כלפי צד שלישי בלבד.
חשוב מאוד שתתאים את הביטוח בהתאם לצרכיך והיכולת הכלכלית שלך לעמוד בנזקים לרכב עצמו, ככל שלא בחרת לבטח את הרכב בביטוח מקיף. כמובן שרכב משועבד מחויב ע"י הבנק המלווה בביטוח מקיף הכולל סעיף שעבוד לבנק
-
מהם הסיכונים המבוטחים לרכב עצמו בביטוח מקיף?
ביטוח מקיףתביעות מקיף1. אש, ברק, התפוצצות, התלקחות;
2. התנגשות מקרית, התהפכות ותאונה מכל סוג שהוא;
3. גניבה;
4. כל נזק שנגרם עקב גניבה, תוך כדי גניבה ובעת נסיון גניבה;
5. שטפון, סערה, שלג, ברד, התפרצות הר געש;
6. מעשה זדון; אולם אם נגרם מקרה הביטוח בידי המבוטח או בידי מי מטעמו במתכוון, פטור המבטח מחבותו.
חשוב לעיין בתנאי הפוליסה לרבות התנאים הכלליים וכן הסייגים והמגבלות הנקובים בתנאי הפוליסה
-
כיצד נקבעת פרמיית הביטוח בביטוח רכב מקיף?
ביטוח מקיףפרמיית ביטוח רכב המקיף תלויה בשני גורמים עיקריים: הרכב המבוטח (ערך הרכב, עד כמה הרכב גניב, עלות החלפים במקרה של תאונה וכו') והנהגים שינהגו ברכב. ביחס לנהגים הנוהגים ברכב, ככל שהנהיגה ברכב תוגבל לנהגים נקובים בשם, לא תתאפשר נהיגת נהגים צעירים והעבר הביטוחי שלך יהיה טוב יותר (מספר הפעמים שתבעת את חברת הביטוח בביטוח מקיף), כך הפרמיה תהא נמוכה יותר. שים לב, אם ינהג ברכב בעת תאונה נהג שאינו מורשה לנהוג ברכב (לדוגמה, בפוליסה ביקשת כיסוי לנהגים מגיל 24 ומעלה וברכב נהג בן 22) לא יהיה לך כיסוי ביטוחי.
-
רכשתי רכב, האם אוכל להשתמש בתעודת החובה של בעל הרכב הקודם?
ביטוח רכב חובהאיננו ממליצים להשתמש או להסתמך על תעודת הביטוח הקיימת של בעל הרכב הקודם. במצבים מסוימים הינך עלול להיות חשוף מבחינה ביטוחית דבר שיכול להוביל לפגיעה כלכלית בך ובמשפחתך וכן לסנקציות פליליות, בהתאם לקבוע בדין.
נהגים שמעדיפים להסתפק רק בביטוח רכב חובה וביטוח צד ג' לא יהיו מכוסים במצבים מסוג אלה, שכן ביטוח רכב חובה מספק פיצוי בגין נזקי גוף ואילו ביטוח צד ג' מספק כיסוי על נזק שנגרם לרכוש של צדדים שלישיים. נהגים ללא ביטוח מקיף שהרכב שלהם שקע במים וניזוק בשל הצפה יוכלו לחפש מזור דרך תביעת העירייה למשל בטענה להעדר ניקוז ראוי, אך תביעה כזו יכולה לקחת זמן רב ולא בטוח כלל שתתקבל.
עם כניסתן של חברות ביטוח דיגיטליות דוגמת weSure, רמת התחרות התגברה באופן כזה שהמחירים בתחום ביטוח המקיף ירדו לעיתים בעשרות אחוזים והפערים כיום בין ביטוח מקיף הכולל ביטוח צד ג' לבין הסתפקות בביטוח צד ג' בלבד איננו כה משמעותי אם לוקחים בחשבון גם את ההגנה שנותנת פוליסת ביטוח המקיף לנזקי טבע.
שווה להיכנס לאתר weSure ולבדוק את מחירי ביטוח הרכב המקיף בשילוב עם צד ג' ביחס למה שאתם משלמים היום.