החוק הישראלי מחייב כל בעל רכב לרכוש פוליסה לביטוח רכב חובה, ולכן חייבים להכיר את סוגי הכיסויים השונים של ביטוח רכב ואת המושגים העיקריים שמשפיעים על הפרמיה ועל הכיסוי. שנתחיל?

מהם סוגי הפוליסות העיקריות?

ביטוח חובה – כשמו כן הוא, החוק הישראלי מחייב כל בעל רכב לרכוש פוליסה שתכסה נזקי גוף שאירעו כתוצאה משימוש ברכב מנועי (לדוגמה, כתוצאה מנסיעה ברכב, מנהיגה בו, מהחנייתו ועוד). הכיסוי מכסה את נזקי הגוף של מי שנהג ברכב, את הנוסעים ברכב והולכי רגל או רוכבי אופניים שנפגעו. חשוב לדעת, כי על פי החוק אין חשיבות למי אשם בתאונה.

ביטוח מקיף – הביטוח מכסה נזקי רכוש בלבד לרכב המבוטח כתוצאה מגניבה, תאונה, נזקי טבע ועוד וכן נזקים שקרו לרכוש צד ג' באשמתכם.

ביטוח צד ג' – זהו כיסוי חלקי של ביטוח מקיף, שמכסה רק את האחריות שלכם כלפי צד ג' ולא את נזקי הרכב שלכם. מטבע הדברים הוא יהיה זול יותר בהשוואה לביטוח מקיף.

 

מושגים עיקריים שצריך לדעת לפני שרוכשים ביטוח רכב:

השתתפות עצמית – לרוב מגדירים את גובה ההשתתפות העצמית כסכום בשקלים, אולם יכול להיות גם בשיעור (אחוזים) מהנזק, ורק נזקים שגבוהים מגובה זה מכוסים על ידי חברת הביטוח. לדוגמה, אם ההשתתפות העצמית שלכם לנזק עצמי היא 1,500 שקלים ויש לכם נזק כתוצאה מתאונה בגובה של 5,000 שקלים, אזי חברת הביטוח תפצה אתכם על 3,500 שקלים. חשוב לדעת כי בביטוח מקיף יש שלושה סוגים עיקריים של השתתפויות עצמיות: השתתפות עצמית בגין נזק עצמי (וגם פה יש השתתפות עצמית אם החלטתם לתקן את הרכב במוסך פרטי ואחרת שתהיה נמוכה יותר אם תיקנתם את הרכב במוסך הסדר), השתתפות עצמית בגין ירידת ערך לרכב שלכם (לרוב היא תהיה באחוזים) והשתתפות עצמית בגין צד ג'.

גבול אחריות – זהו מושג שמתאר את הסכום המקסימלי שחברת הביטוח תשלם לכם בעת תאונה. כאשר אתם מבטחים את הרכב שלכם גבול האחריות הוא המחירון של הרכב שלכם כמובן, אולם בביטוח צד ג' הוא נקבע מראש לרוב בסכום של 1 מיליון שקלים וניתן להרחיבו גם ליותר.

מקרה ביטוח – מדובר ברשימה של מקרים, שרק אם כתוצאה מאחד מהם קרה נזק אזי הביטוח נכנס לתוקף, לדוגמה תאונה, נזקי טבע, גניבה, פריצה ועוד. חשוב לדעת כי לא כל אירוע מכוסה בפוליסת ביטוח רכב שלכם. לדוגמה, נזקים שקרו כתוצאה ממלחמה מוחרגים והאם מכוסים על ידי המדינה, באמצעות מס רכוש. את חלק מהכיסויים ניתן לרכוש מחברת הביטוח (כמו פרצות ומהומות) תמורת פרמיה נוספת.

  • כיצד נקבעת פרמיית הביטוח בביטוח רכב מקיף?

    ביטוח מקיף

    פרמיית ביטוח רכב המקיף תלויה בשני גורמים עיקריים: הרכב המבוטח (ערך הרכב, עד כמה הרכב גניב, עלות החלפים במקרה של תאונה וכו') והנהגים שינהגו ברכב. ביחס לנהגים הנוהגים ברכב, ככל שהנהיגה ברכב תוגבל לנהגים נקובים בשם, לא תתאפשר נהיגת נהגים צעירים והעבר הביטוחי שלך יהיה טוב יותר (מספר הפעמים שתבעת את חברת הביטוח בביטוח מקיף), כך הפרמיה תהא נמוכה יותר. שים לב, אם ינהג ברכב בעת תאונה נהג שאינו מורשה לנהוג ברכב (לדוגמה, בפוליסה ביקשת כיסוי לנהגים מגיל 24 ומעלה וברכב נהג בן 22) לא יהיה לך כיסוי ביטוחי.

  • מהו חריג מהומות ופרעות בביטוח רכב רכוש? והאם ניתן לבטל אותו?

    ביטוח מקיףביטוח צד ג'תביעות

    בהתאם לתנאי הפוליסה תקנית ברכב רכוש, הכיסוי הביטוחי אינו כולל אבדן או נזק בשל פעולות שובתים, פעולות משביתים או בשל מהומות. יחד עם זאת, ניתן לרכוש הרחבה המרחיבה את הכיסוי הביטוחי גם בגין אבדן או נזק לאחת מהפעולות שלעיל.
    אולם, חלק מאירועים של פרעות ומהומות מוכרים על ידי מס רכוש וקרן הפיצויים כפעולות איבה/טרור ולכן במקרים אלה יש לפנות אליהם.

  • האם מותר לנסוע ללא ביטוח חובה?

    ביטוח רכב חובהתביעות רכב חובה

    ביטוח החובה כשמו כן הוא - ביטוח חובה. כל בעל רכב מנועי (על פי ההגדרה בהוראות הדין) מחויב בביטוח חובה בתוקף.
    לתשומת ליבכם, לא רק נהיגה ברכב מנועי מחויבת בביטוח חובה, אלא כל שימוש ברכב מנועי (חניה, החנייתו, דחיפתו וכדומה. לפירוט מלא של כל השימושים ברכב מנועי ראה הוראות הדין)

 

ט.ל.ח.
כתבה זו מובאת להרחבת הדעת וכשירות לציבור בלבד. אין באמור בכתבה זאת משום המלצה לרכישת ביטוח ו/או ייעוץ בתחום הביטוח ו/או משום תחליף לביצוע הבירור המקדמי הנדרש לפני עריכת ביטוח ע"י הנהג ו/או המבוטח. לפני רכישת ביטוח, לרבות ביטוח רכב, על הנהג ו/או המבוטח לבצע בירור מקדמי של צרכיו ו/או התייעץ עם גורם מקצועי מטעמו. ווישור ביטוח אינה לוקחת אחריות על המלצותיה בכתבה זו, ככל ומדובר בהמלצות, ואין בכתבה זו משום תחליף לביצוע כלל הפעולות המקדמיות הנדרשות כאמור ע"י הנהג ו/או המובטח, ואין בכתבה זו משום תחליף לשיקול הדעת המלא של הנהג ו/או המובטח בעת עריכת הביטוח.